Jezus heeft de dood overwonnen en belooft ons eeuwig leven! Maar waarom gaan mensen dan nog steeds dood? Het antwoord dat al eeuwenlang klinkt, is dat we het eeuwige leven allereerst en voorlopig geestelijk op moeten vatten. Volledige verlossing en het binnengaan in het koninkrijk van God is iets van het hiernamaals, dat kunnen we in het hier en nu niet verwachten, zo gelooft men en zo verkondigt men. Genezing van onze lichamelijke kwalen, daar geloven we dan nog wel in. Er zijn zelfs christenen die geloven dat we de opdracht hebben om doden op te wekken. Maar volledige verlossing van de vloek van zonde en dood, waarbij we helemaal niet meer ziek kunnen worden en waarbij we onsterfelijkheid aandoen, daar moeten we niet mee aankomen. Dat is iets voor later in het hiernamaals in de hemel. Vroeg of laat worden we allemaal een keer ziek of gaan we in elk geval dood en dan zal er niemand zijn die ons kan genezen of uit de dood kan opwekken, want dan is het onze tijd… Klinkt dat niet een beetje tegenstrijding?
Was het niet Jezus zelf die zei dat het koninkrijk van God nabij was gekomen en zelfs onder ons / binnen in ons is? Het is er al! Waarom zouden we dan de volledige verlossing van de vloek van zonde en dood en daarmee het eeuwige leven naar de toekomst (het hiernamaals) moeten blijven verwijzen?
Het ‘grappige’ is dat het helemaal niet uitmaakt of je het eeuwige leven dat Jezus ons beloofd heeft geestelijk of lichamelijk opvat. De uitkomst is namelijk in beide gevallen hetzelfde. Laat me dat even uitleggen. De lichamelijke dood (ook wel de tweede dood genoemd) is een gevolg van de zogenoemde geestelijke dood (de eerste dood door de ‘val’). Ook al zouden we het eeuwige leven waar Jezus over spreekt geestelijk opvatten, dan zou daarmee de oorzaak voor de lichamelijke dood (de tweede dood) zijn weggenomen. Geestelijk eeuwig leven ontvangen, waarmee de oorzaak van de tweede (lichamelijke) dood wordt opgeheven, leidt dus vanzelf tot de volledige bevrijding van de vloek van zonde en dood. Verlossing – inclusief het ontvangen van eeuwig leven – is dan ook een belofte voor ons hele mens-zijn, voor Geest, ziel én lichaam. Het komt door ons rationele/dualistische (lees: vleselijke) denken dat we dit uit elkaar hebben getrokken.
Hieronder tien statements op een rijtje om mijn stelling, dat het eeuwige leven ook betrekking heeft op ons lichaam van vlees en bloed, kracht bij te zetten.
- De Geest van God die in u woont, zal uw sterfelijke lichamen (niet uw dode lichamen!) levend maken (Romeinen 8:11).
- De zuchtende schepping wacht op het moment dat de kinderen Gods bevrijd worden van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid en als gevolg daarvan tot verheerlijking komen (Romeinen 8:21).
- Verheerlijkt dan God met uw lichaam (1 Korintiërs 6:20). We hebben ons lichaam van vlees en bloed niet gekregen om uiteindelijk te sterven, maar om God ermee te verheerlijken. Dat gebeurt ten volle door de verheerlijking van ons lichaam.
- Want ons vergankelijke lichaam (niet ons dode lichaam!) moet onvergankelijkheid aandoen en ons sterfelijke lichaam (niet ons dode lichaam!) moet onsterfelijkheid aandoen. Dan is de dood verzwolgen in de overwinning (1 Korintiërs 15:53,54).
- Ons fysieke gedaante zal een metamorfose ondergaan VAN heerlijkheid (niet via de lichamelijke dood! maar) TOT heerlijkheid (2 Korintiërs 3:18).
- De Geest (Christus in ons) is een onderpand voor onze erfenis, de verheerlijking van ons lichaam, waarbij het sterfelijke (niet het dode lichaam!) verslonden wordt door het leven. Paulus verlangde er dan ook niet naar om ontkleed te worden van zijn fysieke lichaam (hij wilde niet lichamelijk sterven!), maar om overkleed te worden met een verheerlijkt lichaam, ofwel de verheerlijking van zijn lichaam (2 Korintiërs 5:4,5).
- Ons vernederde lichaam (niet ons dode lichaam!) zal veranderen zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen (Filippenzen 3:21).
- Christus Jezus heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht door het evangelie. (2 Timoteüs 1:10).
- De ‘eerste opstanding’ is de wedergeboorte, waarbij we opstaan uit de zogenoemde ‘geestelijke dood’ (de eerste dood). Met de ’tweede opstanding’ ontvangen we de krans der heerlijkheid (1 Petrus 5:4), ofwel de verheerlijking van ons lichaam van vlees en bloed, zonder de lichamelijke dood (de tweede dood) te zien (Openbaring 20:6).
- Wie in mij gelooft zal in der eeuwigheid niet meer sterven. Gelooft gij dat? (Johannes 11:26)
Zolang we het niet geloven, zullen we het niet gaan zien!
PS Wanneer heb jij voor het laatst een preek gehoord over onze erfenis, de verheerlijking van ons lichaam van vlees en bloed? Klik hier om meer te lezen over onsterfelijkheid.
Zou je door willen praten over de inhoud van dit artikel?
Schroom dan niet en neem contact met ons op.
Klik hier als je je wilt abonneren op onze Blog / Infomail.
Vond je dit artikel de moeite waard om te lezen, overweeg dan een kleine financiële bijdrage. Het rekeningnummer is NL94 ASNB 0932 1927 50 t.n.v. P. Overduin.