Onlangs las ik het nieuwste boek ‘Genadeloos Goed’ van Arie de Rover. Een boek met een ijzersterke titel! Mooi hoe Arie op een genadevolle manier de afgoden die parten in ons leven kunnen spelen aan de kaak stelt. Het boek leest prettig, mede dankzij de duidelijke verhaallijn van de gelijkenis van de verloren zoon en de aansprekende hedendaagse voorbeelden.
Stiekem had ik gehoopt dat hij ook de grootste ‘afgod’ onder christenen aan de kaak zou stellen. De o zo ‘rechtvaardige’ leer van ‘verzoening door voldoening’. Als er iets genadeloos goed is, dan is het wel de idee dat Jezus zich als het ultieme verzoeningsoffer voor de vergeving van onze zonden zou hebben laten kruisigen. Het is ons diepgewortelde rechtvaardigheidsgevoel dat we met deze leer op God projecteren en die daarmee de grootste drempel vormt naar Gods onvoorwaardelijke genade. Willen we ons bewustzijn volkomen reinigen van dode werken, dan zullen we afscheid moeten nemen van deze zogenoemde satisfactieleer.
Als het bij het kruis werkelijk om verzoening door voldoening zou zijn gegaan, dan zou dat betekenen dat God vanwege onze zonden (overtredingen van de wet) een offer nodig heeft gehad om ons te kunnen vergeven. Dan zou er dus geheel overeenkomstig het oude verbond op grond van de wet een offer zijn gebracht, waardoor wij rechtvaardig voor God zouden zijn geworden. Er zou dan sprake geweest zijn van gerechtigheid op grond van de wet en dat noemt Paulus eigengerechtigheid. Het enige wat een zondoffer onder het oude verbond namelijk kon vrijspreken was de oude mens, het vlees. En als Jezus volgens dat principe het ultieme zondoffer zou zijn geweest, dan zou ons vlees gerechtvaardigd zijn en dat is precies wat eigengerechtigheid is. Het is het omgekeerde van genade. Genade-LOOS goed!
Genade verlangt geen offers. Genade is onvoorwaardelijk. God rekent niet met het vlees van de mens. Van niemand niet en dat heeft hij nooit gedaan! God vergeeft ons, niet dankzij het kruis, maar ondanks het kruis. Dat is de hoogste vorm van genade. Ik geloof met heel mijn hart en ik zie het terug in mijn eigen leven, dat zodra we deze genade gaan begrijpen en ‘pakken’, dat het met de rest van de afgoden in ons leven, vanzelf goed komt. Het omarmen van de ultieme genade van God voor iedereen, gaat namelijk gepaard met een krachtig werk van de Geest in ons leven. Dat was de reden dat Jezus als mens, die ons in alles gelijk was geworden, staande kon blijven tijdens de verzoeking in de woestijn en dus niet in zonde verviel.
We hebben als christelijke kerk in Nederland een nieuwe Reformatie nodig. Zodra we de jonge wijn van het koninkrijk in nieuwe zakken gaan schenken, zal de Geest weer krachtig gaan werken. Dan zal de christelijke kerk weer een plek worden waar mensen in nood onvoorwaardelijke liefde en genade kunnen vinden. Dan zal de christelijke kerk als krachtige eenheid en met een gezamenlijke visie weer een profetisch geluid voor de tijd waarin we leven gaan laten horen. Dan zullen we weer in de gunst van het volk komen te staan. Dan zal de kracht van het evangelie en daarmee het koninkrijk van God weer zichtbaar worden op aarde.
Zou je door willen praten over de inhoud van dit artikel?
Schroom dan niet en neem contact met ons op.
Klik hier als je je wilt abonneren op onze Blog / Infomail.
Vond je dit artikel de moeite waard om te lezen, overweeg dan een kleine financiële bijdrage. Het rekeningnummer is NL94 ASNB 0932 1927 50 t.n.v. P. Overduin.