Wat we in onze buitenwereld waarnemen is een projectie vanuit onze binnenwereld. Als onze binnenwereld (ons bewustzijn) verduisterd is, dan zullen we ook duisternis in onze buitenwereld waarnemen, maar als onze binnenwereld (ons ‘oog’) helder/verlicht is, dan zal ook onze buitenwereld (waaronder ons lichaam) verlicht zijn.
Het evangelie draait om Licht en duisternis en niet om goed en kwaad. Dat lijken misschien synoniemen van elkaar, maar dat zijn ze allerminst. Duisternis ontstaat daar waar het Licht bedekt wordt. Het denken in goed en kwaad speelt zich alleen af binnen die verduisterde wereld. Zolang we een ‘evangelie’ verkondigen waarin oordeel en straf, schuld, vergeving en juridische gerechtigheid (verzoening door voldoening!) een rol spelen, zijn we bezig om de verduisterde wereld (zoals we die waarnemen) inclusief de zogenoemde ‘oude mens’ te rechtvaardigen. Hoewel dat een geruststellend gevoel kan geven, blijft het in onze binnenwereld echter donker, omdat we blijven denken in goed en kwaad. De blijde boodschap van Gods koninkrijk daarentegen is gericht op het wegnemen van de bedekking, waardoor het Licht van Christus in ons binnenste zal gaan schijnen. Op dat moment worden we vanuit het z.g. rijk van de duisternis overgeplaatst in het koninkrijk van het Licht. Waar het Licht van Christus schijnt, verdwijnt de duisternis (met al het denken in goed en kwaad) als sneeuw voor de zon. Als dit in onze binnenwereld (ons bewustzijn) gebeurt, zullen we in onze buitenwereld als vanzelf Gods koninkrijk (Licht!) gaan waarnemen. Zo Binnen, Zo Buiten!
Paulus noemt ons lichaam een tempel van de Geest. De tempel bestond uit drie ‘ruimten’. De Voorhof, het Heilige en het Heilige der heiligen. Zolang we vanuit de Voorhof leven (buiten het tempelgebouw) zal ons bewustzijn verduisterd zijn en zullen we de buitenwereld verduisterd waarnemen. Zodra we de weg naar binnen gaan, het Heilige van onze tempel in, worden we ons bewust van het feit dat Christus alles en in allen is. We wandelen dan in het Licht, waardoor we gaan zien dat de ganse aarde vol is van Gods heerlijkheid. Op dat moment zal ook de vrucht van de Geest vanzelf in ons leven gaan groeien en zal er daadwerkelijk een transformatie in ons leven plaatsvinden, waardoor we een ander mens worden (Gij geheel anders…). Daarna kunnen we nog verder groeien in bewustzijn door het Heilige der heiligen van onze tempel binnen te gaan. Dat is de plaats waar God alles en in allen is. Binnen de oosterse kerk spreekt men van theosis of vergoddelijking. Eenmaal binnengegaan in het Heilige der heiligen van onze tempel, zullen we ons bewust zijn geworden van onze goddelijke natuur. Deze Weg vanuit onze Voorhof via het Heilige naar het Heilige der heiligen is de Weg die Jezus en Paulus verkondigden. Om die reden werden de leerlingen van Jezus ‘volgers van de Weg’ genoemd.
Hier en nu de hemel op aarde bewust worden.
Tijdens de conferentie zullen we het bovengenoemde verder uitwerken.