Mij werd onlangs gevraagd waarom ik mij zo tegen de zogenoemde satisfactieleer (verzoening door voldoening) verzet.
Verzoening door voldoening is het hart gaan vormen van de gereformeerde theologie. De gereformeerde theologie is een dichtgetimmerde constructie waar eeuwenlang aan gebouwd is en die zijn oorsprong vind in de leer van de erfzonde. Ieder mens wordt in zonde ontvangen en geboren en ondanks de blijde boodschap van het evangelie zal niemand in dit leven er geheel vrij van kunnen worden. Dat is iets voor het hiernamaals, na ons leven hier en nu op aarde en uiteindelijk zal het koninkrijk pas definitief gestalte krijgen als Jezus terug is gekomen op aarde. Het leven hier op aarde kenmerkt zich door de oneliner ‘Het koninkrijk is al reeds, maar nog niet‘.
De gereformeerde visie op het koninkrijk van God is wat ons betreft de doodsteek voor het zichtbaar worden van het koninkrijk op aarde. Jezus van Nazareth komt niet terug om dat voor ons te doen. Het is de bedoeling dat wij hem volgen op de weg naar verheerlijking van onze fysieke lichamen, zodat wij aan hem gelijkvormig worden en net als hij het koninkrijk van God binnengaan. Zolang we op Jezus wachten in plaats van ons vertrouwen stellen op Christus in ons (de hoop op heerlijkheid!) zal de definitieve vervulling van het koninkrijk van God op aarde geen werkelijkheid worden.
Het dogma van de verzoening door voldoening houdt ons gevangen in een situatie die vergelijkbaar is met het volk Israël onder het oude verbond. Hoewel het oude verbond een bepaalde mate van heerlijkheid kende, was het niet toereikend om het volk werkelijk vrij te maken van zonde. Paulus noemde het zelfs de bediening des doods. Het houdt de zonde in stand en daarmee ook het loon van de zonde, de dood (Romeinen 6:23).
Ik ervaar het als mijn missie om de dichtgetimmerde constructie van de gereformeerde theologie open te breken en om daarmee de Weg naar de volledige en definitieve verlossing in het hier en nu, in navolging van Jezus van Nazareth, opnieuw te openbaren. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Het doet bij een hoop mensen pijn en leidt ook tot emotionele reacties, waar we begrip voor hebben. Het zuurdesem van de wet zit diep en zachte heelmeesters maken stinkende wonden. We zijn uiteraard niet bewust uit op pijn en verdriet, maar we geloven in de noodzaak van deze missie.
De verzoening door voldoening speelt niet alleen binnen de gevestigde kerken van gereformeerde signatuur een belangrijk rol. Ook binnen evangelisch- en pinkstergeoriënteerde gemeenten in Nederland vormt de verzoening door voldoening de basis van het evangelie dat verkondigd wordt.
Nog één keer de vraag waar ik mee begon: waarom verzet ik mij zo tegen de zogenoemde satisfactieleer (verzoening door voldoening)? Het antwoord op deze vraag luidt: omdat het geen recht doet aan wie God is, ook niet aan wie de mens van nature is en het is gebaseerd op een wereldbeeld dat achterhaald is. Het heeft zijn langste tijd gehad. Het is nabij de verdwijning. Het is tijd voor een nieuwe benadering, die past bij de tijd waarin we nu leven.
Zou je door willen praten over de inhoud van dit artikel?
Schroom dan niet en neem contact met ons op.
Klik hier als je je wilt abonneren op onze Blog / Infomail.
Vond je dit artikel de moeite waard om te lezen, overweeg dan een kleine financiële bijdrage. Het rekeningnummer is NL94 ASNB 0932 1927 50 t.n.v. P. Overduin.